Vyhledat

Kdo je to ten Lovecraft? Jo,a taky recenze na Mýtus Cthulhu úplně dole…

Pro ty kteří mě neznají, mám pro vás přiznání - jsem fanoušek děl Howard Phillips Lovecrafta. Jak velký? Posuďte sami…

…a to jsem vám ještě neřekl, že mám na ruce vytetovaného pradávného boha Cthulhu, a doma se mi množí - jako houby z Yuggothu po dešti - všemožné deskové hry na motivy Lovecraftova horrorového univerza (o těch snad někdy v budoucnu…).

Pokud stále nevíte, která bije, tak v krátkosti: Howard Phillips Lovecraft je americký spisovatel dvacátého století, který ve svých povídkách vytvořil propojený svět kosmického horroru, kterému se dnes neřekne jinak než “Cthulhu Mythos”. O co se jedná? No, naše planeta kdysi - asi tak před bambilionem let - patřila prastarým bohům (ti zlí), kteří ale následně prohráli jakési hvězdné války se staršími bohy (ti hodní). V důsledku se museli pakovat pryč ze Země; většina se vrátila do vnějších částí vesmíru, někteří vykukové se ovšem schovali do podmořských hlubin, kde vyčkávají, dokud nebudou hvězdy ve správném seskupení, aby mohli znovu ovládnout naši planetu. Uffff.

Nerdství stranou, položme si zásadní otázku: Proč je HPL více jak osmdesát let po své smrti stále tak oblíbený? Navíc se zdá, že konec fandomství kolem chapadlovitých příšer z vesmíru je v nedohlednu, spíše naopak. V češtině už snad muselo vyjít úplně vše, co HPL za svoji krátkou kariéru napsal, a to včetně sonetů (nakl. Straky na vrbě, 2019 - Houby z Yuggothu) a povídek z dob, kdy si HPL vydělával na živobytí jako ghost writer (nakl. Argo, 2020 - Hemživý chaos a jiné příběhy, Smyčka medúzy a jiné příběhy). Dále je nutné zmínit nepřeberné množství různých adaptací původních příběhů a také zcela originálních děl, která jsou zasazena do Lovecraftova světa. Samozřejmě se nebavíme pouze o literatuře; HPL svým pojetím kosmického horroru ovlivnil a stále ovlivňuje filmaře, komiksové autory, herní vývojáře a v neposlední řadě i muzikanty. A to vše navzdory tomu, že psal pokleslou šestákovou literaturu, byl rasistou a xenofobem.

Zejména jeho charakterové vady se v posledních letech dostaly do hledáčků mravokárců, a nechci ani domýšlet, jakých zvrácených a bohem zapomenutých rituálů se musel Lovecraft dopustit, aby tohle přežil, ale zdá se, že kultura mazání uměleckých děl ho kompletně minula (snad až na odstranění jeho busty z trofeje za World Fantasy Award).

Dokonce i nový seriál od HBO na motivy knihy od Matta Ruffa (nakl. Baronet, 2018 - Lovecraftova země) není pouhou kritikou Lovecrafta, ale celé tehdejší (příběh se odehrává v 50. letech) americké společnosti, která se hrdě hlásila k rasismu a rasové segregaci. Pokud si tedy chtějí Američané umýt ruce nad všemi osobnostmi, které nyní nazývají rasisty, a potažmo celou svojí minulosti, kde začnou? Co napsat nové učebnice dějepisu? No jo, ale co bude prvním zápisem? Rok 2020? Hmm, to je příliš riskantní. Bude lepší počkat, jak dopadnou prezidentské volby a pak třeba začít rokem 2021…

Ok, dost politického okénka. Pojďme na slibovanou, i když kratičkou, recenzi:

Mýtus Cthulhu je fakt super komiks! Obsahuje devět původních Lovecraftových příběhů, které pro čtenáře přepracoval Norberto Buscaglia. Některé z nich patří k tomu nejzásadnějšímu z celého univerza. Do komiksu se naštěstí nepropsaly Lovecraftovy největší nedostatky, za které osobně považuju jeho intelektuální až archaický styl psaní, který - především v těch raných povídkách - čtenáře často nutí se vracet v textu a/nebo ho nabobtnává příliš detailními popisy pro děj naprosto irelevantních detailů. Proto je tenhle komiks ideální vstup do Mythosu pro všechny, které Lovecraft zaujal, ale doposud se mu vyhýbali.

Druhým důvodem, proč je Mýtus Cthulhu must buy, jsou ilustrace. Ty má na starosti Alberto Breccia, o kterém vám akorát řeknu, že monstrům a prastarým bohům vdechnul svojí abstraktní kresbou přesně to, co dělá kosmický horror skutečně kosmickým - představu, že v momentě kdy se člověk střetne s něčím nadpozemským, co lidská zřítelnice doposud nespatřila, nemá možnost děsivou entitu vůbec popsat, protože taková slova, lidstvo zatím nevymyslelo (a taky protože se dotyčný nešťastník každou chvílí zblázní a začne blábolit nesmysly…). Proto jsou monstra vyobrazena spíše v náznacích, v nejasných křivkách a tvarech, které čtenáři pouze poodhalují skutečnou podobu a je pouze na každém z nás, aby si domyslel hrůznost celého výjevu. Sám Howard Phillips Lovecraft popsal definici strachu následovně:

Nejstarší a nejsilnější emocí lidstva je strach, a nejstarším a nejsilnějším druhem strachu je strach z neznáma.

moje logo.JPG

Blog, knihy, horror, kultura